Vivars

by brupuurkarakter
5 maanden ago
530 Views

Kees Verspoor zag in 2006 dat zijn medestudenten zich inschreven bij de Kamer van Koophandel en dacht: ‘’Dat lijkt mij ook wel wat.’’ Zo gezegd, zo gedaan. Nu 13 jaar later is hij samen met twee compagnons eigenaar van twee bedrijven (Vivars en Clientbox) en hoopt hij in de toekomst te blijven ondernemen, slimmer te worden, betere producten te maken én bovenal: waarde te blijven creëren voor zijn klanten. Wij gingen met hem in gesprek.

Vond je het niet spannend om tijdens je opleiding een bedrijf te starten?
‘’Je begint praktisch als hobbyist. Ik wist niks. Al dacht ik natuurlijk van wel, haha. Maar juist daarom was het een goed moment. Als je meteen alle risico’s ziet, beperk je jezelf enorm.’’

En toen?
‘’Na een tijdje werden de klanten en het werk wat ik deed steeds serieuzer en ik merkte dat de vraag naar websites groeide. Ik maakte die voorheen zelf, maar mijn voormalig compagnon nam dat over. Hij was immers programmeur. Na een tijdje bleek dit toch geen perfecte match. We hadden niet dezelfde arbeidsethos en dus was het beter om afscheid van elkaar te nemen. Maar de vraag naar websites was er nog steeds. Toen kwam Corné in beeld. Dat vond ik eerst een rare snuiter en dat vond hij ook van mij. Je begrijpt, dat liep niet direct vlekkeloos. Achteraf kwam dit omdat we in heel veel dingen hetzelfde denken en doen. Dat is in het begin eng. Je krijgt tegengas, maar dat is juist goed. Niet alleen omdat je niet altijd gelijk hebt, maar je krijgt ook een andere kijk op zaken. Vanaf het moment dat Corné erbij is gekomen, zijn we gaan groeien en kwamen er meer mensen bij.’’


Jullie doen nu meer dan alleen websiteontwikkeling, toch?
‘’Ja, alhoewel dat wel een deel is van onze kracht. Daarnaast zijn we goed in het ontwikkelen van webshops en webapplicaties. Wij begrijpen hoe je een verhaal moet vertellen, een product moet verkopen en procesproblemen oplost. Dit kan alleen met de juiste mensen in huis. Mensen die alles weten van een bepaalde discipline en zo de klant kunnen helpen bij de totaalvraag.’’

Aan welke disciplines moet ik dan denken?
‘’Techniek, het neerzetten van een huisstijl, online vindbaarheid, online advertenties, het verspreiden van duidelijke content en webhosting. Voor iedere discipline hebben we een specialist.’’

Wat maakt Vivars speciaal denk je?
‘’De manier van werken en communicatie. Wij houden niet van verkoop, sales pitches en heel de mikmak. Als je de waarde van ons werk niet inziet, dan heb je ons niet nodig of pas je niet bij ons. Onze communicatie is heel duidelijk en helder, soms wat bot. Je weet wat je aan ons hebt en wat je mag verwachten. Of juist niet. We leveren volgens afspraak en wat we leveren voldoet aan de behoefte.’’

Zeg je dan ook weleens ‘nee’ tegen potentiële klanten?
‘’Ja, we kunnen niet bij iedereen passen. Want hoe hard je ook je best doet, als er geen klik is, wordt het nooit wat. Ons geloof: kies niet voor de euro’s, maar voor mensen met passie. Mensen die bereid zijn om je te vertrouwen en samen de ballen uit hun broek willen werken om iets moois neer te zetten.’’


En toen was Clientbox opeens ook daar. Vertel…
‘’Zoals ik net vertelde, toen Corné en ik samen gingen werken begonnen we op meerdere vlakken te groeien. We moesten meer en meer informatie gaan delen, kregen meer kosten en moesten verantwoording af kunnen leggen. Excel leek op dat moment een oplossing, maar nee, dat was geen succes. We besloten een eigen oplossing te schrijven voor het beheren van onze relaties, het maken van offertes, het beheren van opdrachten, urenregistratie en facturatie. Wij automatiseerden ons eigen bedrijfsproces. Het was een project waarvan we van tevoren dachten dit alleen zelf te gaan gebruiken, tot een van onze klanten zei: ‘’Hé, dat wil ik ook wel’’. Product ‘Clientbox’ werd geboren en vandaag de dag is het een serieuze, commerciële crm-oplossing waardoor er efficiënt gewerkt wordt en tijd wordt bespaard. Ook is het schaalbaar in gebruik. Zo is het pakket geschikt voor zzp’ers die alleen een factuur willen maken of teams die hun hele bedrijfsproces willen automatiseren en alle data op een plek willen hebben. Ons eigen probleem, bleek een mooie kans om anderen te helpen.’’

Je hebt een mooie, duidelijke visie. Hoe is dat zo ontstaan?
‘’Ik geloof dat je het lef moet hebben om te doen wat een ander niet doet of wat niet in het normale past om doelen te behalen. Zodra anderen iets van je vinden van hoe of wat je doet, ben je interessant genoeg om over te praten. Geloof in jezelf en je concept. En natuurlijk, je zal niet altijd slagen, vaak ook mislukken, maar zoals Steve Jobs ooit zei: ‘’Als piraat bereik je meer dan wanneer je bij de marine gaat’’.  Een quote die mij inspireert.’’

Maakt dat jou ook een typische Bruse ondernemer?
‘’Het karakter van ‘gewoon doen’, past wel bij mij ja.’’

En dan nog geen locatie in Bru…
‘’Haha, shame on me. We hebben gelukkig wel een behoorlijk aantal klanten op Bru waar we leuke dingen mee mogen doen, dus verbonden blijven we. Toch hoop ik dat we over vijf jaar ook een pand hier hebben hoor. Op die manier creëren we, mét ons kantoor in Rotterdam, een fijne uitvalsbasis in zowel Zuid-West Nederland als in de Randstad.’’

Meer verhalen van Bruse ondernemers lezen? Neem dan een kijkje op de nieuwspagina. Hier verschijnt elke week een nieuw interview.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *