Een kijkje achter de schermen bij JMC

by brupuurkarakter
10 maanden ago
975 Views

Het is vrijdag rond een uur of 11. We stappen het kantoor van JMC binnen en worden meteen ondergedompeld in de mogelijkheden van print en sign. Een wand van zo’n tien meter is beplakt met mooi fotobehang, displays in alle vormen, kleuren en groottes, een verhoogde tafel waar het personeel met z’n allen eet en borrelt tijdens de vrijmibo en ga zo nog maar even door. Na een kop koffie met eigenaar Cees Bolijn besluiten we een kijkje te nemen in de ruimtes áchter het kantoor. De ruimtes waar all the magic happens.

‘’Klinkende namen als Hubo, Gamma, Dier & Tuin, Hornbach, Amazon en Bosch komen we hier regelmatig tegen. Niet als leverancier, maar als klant.’’ Zo vertelt een medewerker aan ons. Ze kloppen regelmatig bij JMC aan voor displays, plafondhangers en andere uitingen die vervolgens uit de enorme printer(s) rollen. We zijn merkbaar onder de indruk. Cees vertelt: ‘’Dit ziet er natuurlijk allemaal heel mooi uit. En dat is het ook. Maar de software maakt het verschil.’’ JMC heeft zelf slimme software ontwikkeld die ervoor zorgt dat gepersonaliseerde displays tegen een fijne prijs geleverd kunnen worden. Ook in kleine oplages, wat weer interessant is voor de vaak wat kleinere, lokale bedrijven. Aan die bedrijven geeft JMC ook de voorkeur. ‘’Het werken voor lokale bedrijven geeft net wat meer afwisseling, omdat de oplagen kleiner zijn en je net wat persoonlijker contact hebt. Dat maakt het gewoon leuker.’’


We lopen al pratend verder naar de volgende ruimte. Een ruimte met nog meer printers, materialen en een extra kantoor. We vragen ons af of dat de plek is waar alle ontwerpen worden gemaakt, maar deze vraag wordt meteen ontkracht. ‘’Wij ontwerpen zelf niet, maar werken veel samen met of in opdracht van ontwerpbureaus. Een signmaker weet precies wat hij wil, weet hoe de bestanden aangeleverd moeten worden en ze nemen het handwerk voor eigen rekening. Wij zijn de productie, zij het ontwerp en de montage. Wij maken als het ware een halfproduct, het stukje arbeid doen ze zelf.’’ Een productiemedewerker die net bezig is met het instellen van de printer vult aan: ‘’Als ik het moet uitleggen aan vrienden of familie zeg ik altijd dat klanten als het ware onze productieapparatuur en operators huren.’’

Dat JMC daarmee een kans in de markt heeft gevonden, lijkt ons duidelijk. Ze kunnen de concurrentie van online aanbieders en binnen- en buitenland aan en dat is knap. Cees reageert: ‘’Dat is niet zonder slag of stoot gegaan hoor. De laatste jaren is er veel veranderd. Een transformatie van productgericht naar een procesgericht bedrijf en werknemers die het niet eens waren met het nieuwe systeem en elders hun geluk zochten. Dat is niet leuk, maar hoort er wel bij. Gelukkig hebben we de laatste paar maanden vijf nieuwe mensen aangenomen bij de productie en dat gaat goed.’’ Zelfs zo goed dat Jeffrey (al 6 jaar werkzaam bij JMC) het werk nog nooit zo fijn heeft gevonden als nu. De contacten met z’n collega’s vond hij altijd al leuk en hij mist de collega’s die nu weg zijn, maar de manier van werken, de structuur en het overleg, zorgt voor veel minder stress en gedoe, dat werkt lekker.


Net voordat we de handen schudden en het personeel bedanken voor de leuke rondleiding, stellen we Cees nog een laatste vraag: ‘’Waar ben je op dit moment het meest trots op?’’ ‘’Het antwoord van Jeffrey net in de productieruimte. Medewerkers die het naar hun zin hebben, daar ben ik trots op. Waar we vroeger werkten met het principe ‘al doende leert men’ nemen we nu het stukje opleiding meer serieus. En wat blijkt? Onze medewerkers vinden het nog fijn om te leren ook. Ze komen met goede ideeën en zijn zelfverzekerd. Dat is goed voor het hele bedrijf.’’

Meer lezen? Bekijk dan de nieuwspagina. Hier vind je meer interviews met Bruse ondernemers.

Tags: , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *